Followers

freedom@bebas

bebas??yes bebas...macam mana kita nak rungkai kebebasan dalam diri kita??mungkin dengan cara memberontak lantas tidak menjaga hati sesiapa pun??dan mungkin dengan cara berdiam diri je...kenapa aku bangkitkan judul freedom...mungkin kita tidak sedar bahawa kita sekarang tengah dalam keadaan pemberontakan...dan kita berontak selalunya tentang kehidupan kita..tidak kiralah dalam apa jua keadaan...sebenarnya kita berontak sebab kita mahukan kepuasan dalam diri kita..kepuasan dalam hidup..kepuasan untuk diri orang lain juga...tipulah kalau di dalam usia remaja kita tidak memberontak untuk bebas..bebas kerana kepuasan diri kita...ya aku pun pernah memberontak..aku sering memberontak ingin bebas di usia remaja supaya aku kenal dunia ni bagaimana...dan disebabkan ingin bebas aku telah sakiti hati ibu bapaku...lihat??kita mahu bebas..dalam masa yang sama kita tidak bebas dgn menyakiti perasaan kedua ibu bapa kita...*keluhan hati bermula

bebas...ada tidak kita pernah memikirkan tentang negara luar yang tidak bebas sebagaimana kita di negara ini??pernah??...tipulah kalau pernah...sbb kita dilahirkan bagai menatang minyak yang penuh oleh kedua ibu bapa kita di negara ini...kita pernah terfikir.."kalau aku bebas sekarang ini,adakah meeka di luar sana bebas juga??"...tipu kalau pernah..betul kata kedua orang tua aku.."darah remaja darah yang panas,darah yang baru ingin mengenal erti dunia"...kita di dunia ni sudah cukup senang dengan pemberian Allah...kenapa kita tidak bersyukur??sebab kita terlalu leka...leka dengan duniawi sehingga suapan yang diberi sukar memberi zat kepada kita di akhirat kelak...oh!!maafkan saya bukan sukar,tetapi tidak akan memberi zat...

freedom??manis mulut bicara FREEDOM...waktu kecil kita sudah diajar dengan perkataan F.R.E.E.D.O.M...atau lebih dimasyhuri dengan perkataan BEBAS...adakah fikiran kita terlalu bebas kalau kita bebas di usia remaja...tpulah kalau bebas...bak kata orang tua "DARAH MUDA LAGI"...kenapa kalau kita pinta kebebasan kita pilih jalan yang paling gelap??..gejala sosial apatah lagi...bagi pandangan aku " kalau kita bebas,fikiran kita juga kena bebas,fizikal kita bebas,dan rohani kita kena mantap"...bercakap tentang bebas juga...gejala sosial??huh bersepah..sampai kerajaan, ibubapa sukar untuk awasianak-anak ...adakah itu yang kamu panggil freedom@bebas??...sedih melihat anak bangsa sendiri...bangkitlah wahai anak muda..sudah lama kamu terlena...bangkitlah dari tidurmu..lihat sekeliling..kita berada di akhir zaman..mantapkanlah rohani..jangan sibuk kejar dek duniawi....duniawi adalah musuh kita...kepuasan,kebebasan tidak memberi apa erti jika kita lalai....haih...kadang kadang agak terkilan dengan rintihan hati aku..sebab aku yakin tidak ada siapa yang ambil peduli...ya..takde sapa ambil peduli...